Porządkowanie baranków od największego do najmniejszego- odczytanie hasła: WIELKANOC- dz. młodsze przyklejanie pisanek w koszyczku wg wskazanej liczby kółek -ind. rozwiązywanie przez 6l. krzyżówki o haśle: pisanki.
Cele ogólne:
· Poznanie tradycji zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
Cele szczegółowe:
· Dziecko współdziała podczas wykonywania zadań grupowych · Potrafi odpowiedzieć na postawione pytania · Potrafi słuchać uważnie wypowiedzi kolegów · Umie zaśpiewać piosenkę,,Zajączki” · Zna pojęcie: największy, najmniejszy · Potrafi kojarzyć zapis graficzny z odpowiadającą jej liczbą przedmiotów · Umie dodawać w zakresie 10 · Czyta proste wyrazy · Zna zwyczaje swojego regionu · Potrafi ozdobić pisanki
POMOCE: · Przedmioty do prezentacji: pisanki, cukrowy baranek, ilustracje z palmą, mazurkiem, babką wielkanocną, wiersz ,,Wielkanoc”, napisy, zagadki, sylwety baranków różnej wielkości, balony z zagadkami, nagranie magnetofonowe, karty pracy, przybory plastyczne
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć zabawą w kręgu, ,Zajączki”
W dużym koszyku znajdują się różne przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi (baranek, koszyczek, zajączek, kurczątka, pisanki, kartonik z rysunkiem palmy, mazurka, babki wielkanocnej, kartoniki z napisami pasującymi do nich). Dzieci młodsze wyjmują pojedynczo przedmioty i wypowiadają się, czemu one służą i z czym się kojarzą. Dzieci starsze dopasowują podpisy do nich.
2. Porządkowanie sylwet baranków od największego do najmniejszego- odczytanie z liter umieszczonych na barankach wyrazu; WIELKANOC
3. Rozmowa z dziećmi na temat przygotowań do Świąt Wielkanocnych.
· Rozmowa ukierunkowana pytaniami nauczyciela · Jakie przygotowania czynimy przed świętami( wiosenne porządki, dekorowanie mieszkań, pieczenie ciast: babki, mazurki, malowanie pisanek, dekorowanie i przystrajanie koszyczka ze święconką) · Jakie znacie zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi w waszych domach i naszym regionie?( święcenie pokarmów, święcenie palm, wysyłanie kart świątecznych, śmigus- dyngus) · Deklamacja; ,,W wielkanocne święta jest tradycja stara, by w drugi dzień świąt dyngusa odprawiać. Oblać kogoś w dyngus, sprawić mu uciechę, jeżeli oblany przyjmie to ze śmiechem.
4. Zabawa,, Śmigus( muzyka z kasety) · Nalewanie wody · Skradanie się · Dziwienie się · Oblewanie · Wracamy mokrzy do domu · Wykręcamy ubrania · Wieszamy na sznurku
· Deklamacja; Wielkanocne obyczaje wszyscy dobrze znamy, pamiętamy o nich, gdy przy stole się zbieramy, Wielkanocne świętowanie, jak wiosna wesoła.
5. Zabawa matematyczna:
· Dzieci młodsze- naklejanie liczby pisanek wg podanego kodu graficznego
· Dzieci starsze- naklejanie liczby pisanek po rozwiązaniu działań matematycznych, kolorowanie koszyczka z największą liczbą pisanek
6. Zabawa przy piosence ,,Zajączek”
7. Rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej- hasło końcowe inspiracją do wykonania wspólnie z rodzicami pisanek
p a r a s o l b o c i a n w i o s n a t r a w a t u l i p a n y k u r a b a z i e
8. Wykonanie pisanek; · Zajączka · Kogucika
9. Wystawka prac wykonanych przez dzieci 10. Wspólna zabawa przy nagraniu ,,Kaczuszki”
Opracowała; Edyta Bryła
|